Hållbarhetsarbete

En strukturerad process som – på dina villkor – leder dig till kostnadsbesparingar, fler affärsmöjligheter och större konkurrenskraft!

På denna sida:

Hållbarhetsarbete genom följande steg:

Dina villkor styr

gräv där du står

Låt oss erkänna att tiden ALDRIG kommer att vara rätt! Det finns alltid projekt, uppgifter och frågor som brinner mer, men ställ dig frågan: Levererar du till ett större bolag eller ett bolag som ingår i en koncern?

Då kan det vara dags att snegla åt din verksamhets resursanvändning, förbrukning och utsläpp samt hur du hanterar din personals arbetsmiljö, arbetsvillkor och hälsa.

Det handlar inte om att göra 100% av allt 100% rätt utan om att påbörja arbetet! Det ger er tid att planera och förbereda för frågorna NÄR (inte om!) de kommer – vilket gör tröskeln helt rimlig att kliva över.

Gräv där ni står och gör det ni mäktar med, det viktiga är att ni kommer igång! Ni får ett helt annat bemötande hos era kunder och ökar era chanser att stå kvar som framtida leverantör.

I pdf:en finns en strukturerad process presenterad. Den kan göras övergripande till en början, kanske det första året, för att allt eftersom fördjupas ju mer ni lär er. Punkterna kan vara färre eller fler – de är upp till er och den ambitionsnivå ni väljer i dag!

marknaDZon-hallbarhet-strukturerat-hallbarhetsarbete

1. Inventering

Vi börjar med att stämma ert utgångsläge: vad har ni redan på plats, exempelvis olika styrdokument och policys eller olika  hållbarhetsinsatser (som ni sannolikt inte identifierar som sådana). Här funderar vi även på era ambitioner på arbetet och det ganska viktiga: VARFÖR ska vi göra det?

Vi tar avstamp i en tydlig lista, lätt att följa, och skapar en överblick för att få förståelse för vad som saknas och behöver kompletteras nu eller framöver. Vi gör även en rask inventering av interna förutsättningar, såsom medarbetarnas kunskapsnivå, tillgängliga resurser och de verktyg som finns till hands.

Lika enkel som viktig är delen av kartäggningen där vi skissar ner verksamhetens flöden och processer för att identifiera var era resurser används. Nu börjar det riktiga arbetet!

marknaDZon-hallbarhet-strukturerat-hallbarhetsarbete

2. Nulägesanalys

I nulägesanalysen börjar vi med att undersöka hela värdekedjan utifrån de tidigare konstaterade flöden. Tanken är att fundera på var utsläpp och påverkan sker. Vanligtvis har företag god kännedom om detta, redan innan, men inte så sällan upptäcker man oanade samband. Det är också här mycket affärskritiska och ekonomiska insikter börjar! 

Nästa steg är att identifiera relevanta områden som är kritiska för verksamheten, till exempel energiförbrukning, resursanvändning eller arbetsmiljö och mångfald. Ännu en gång utgår vi från en lista, lätt att följa för ett strukturerat arbete.  

I detta steg funderar vi också på vilka våra intressenter är. Alltså de viktigaste aktörerna för vår verksamhet och deras behov samt intressen kopplade till vår verksamhet.

marknaDZon-hallbarhet-strukturerat-hallbarhetsarbete

3. Väsentlighet & beräkningar

Nu när vi identifierat vår störst påverkan sannolikt sker behöver vi fundera på vad vi mäktar med att göra? Var skapar vi störst nytta utifrån våra egna förutsättningar? Vad är viktigt för oss och vad är viktigt för våra intressenter – är frågor att jobba med i detta steg. 

Väsentlighetsanalysen är viktig därför att den kommer lägga grund för vårt fortsatta fokus. Vi lägger samman flera informationsbitar från tidigare steg och plockar ut de viktigaste att jobba med. Grunden för arbetet med väsentlighetsanalys följer CSRD-ramverket men är anpassat i sin komplexitet för att matcha allas kunskapsnivå. Här görs utrymme för möjligheter och risker – en konsekvensanalys som är fantastiskt utifrån affärssammanhang eftersom den bjuder på många insikter! Alltså: vad händer om vi gör detta? Eller: vad händer om vi låter bli? Konsekvensanalysen kan dock utgöra en kompletterande del senare, för att inte göra arbetet för omfattande i början.

Beräkningar är också något flera återkommer till vid senare tidpunkt. De är nödvändiga för hållbarhetsarbetets och verksamhetens helhetsbild,  men kan tas upp vid en senare tidpunkt.  ”Perfect is the enemy of good” i dessa sammanhang och även om vi har konkreta verktyg och mallar att utgå från behöver datainsamling ske, vilket för många kan bli en utmaning – men absolut ingen omöjlighet!

4. Hitta lösningar & sätt mål

Det är dags att gå vidare med att bestämma vilka områden som ska bli de första att jobba med och ev komplettera detta med  GAP-analyser. Vi vet ju en hel del från resursgenomgången i början, nu behöver vi konkretisera behovet och välja specifikt.

En workshop med relevanta medarbetare som får vara med och spåna fram lösningar är ett utmärkt sätt att förankra hållbarhetsarbetet från början! Kom bara ihåg den åtgärdsplan som ska ta form utgår från era förutsättningar där ni gräver där ni står och gör det ni förmår – då blir det hållbart för er verksamhet!

I planen bör ni jobba med SMARTa mål och fundera på hur ni bäst mäter ert utfall, vi väljer alltså KPI:er för vidare uppföljning och revidering – som i vilket projekt som helst ni har gjort hittills. 

marknaDZon-hallbarhet-strukturerat-hallbarhetsarbete
marknaDZon-hallbarhet-strukturerat-hallbarhetsarbete

5. Impementering - nu kör vi!

Det är nu dags att planera, fördela arbetet och dela ut ansvar. Vilken tur att medarbetare har varit med hela vägen – nu är alla man på däck! Behövs det mer information till resten av verksamheten och kanske utbildning för de som ska driva arbetet är det läge att planera in även detta.

Glöm inte att kommunicera era åtaganden, planer, ambitioner, framsteg men även gupp på vägen och utmaningar. Alla vill veta hur det går för er, både internt och externt. Det finns en hel del att säga om kommunikation inom hållbarhetsområdet och mycket händer inom lagstiftning även här. Jag guidar er genom detta så att ni blir både intressanta och trovärdiga att följa! 

6. Redovisning, uppföljning & revidering

I planeringen har ni konkreta tillfällen för vidare avstämning, information och uppföljning på era KPI:er eller allmänt i hur det går framåt. Detta är tillfället för att revidera så att ni inte styr ur kurs och så att det ni gör ligger i linje med era målsättningar. Kanske ska även målen revideras?

Väljer ni att redovisa ert arbete i en hållbarhetsrapport – vilket jag starkt rekommenderar – finns det flera redovisningsprinciper att följa. De flesta hållbarhetsrapporter innehåller mer eller mindre samma sak, de kan dock olika komplexa att läsa. Men så länge ni inte omfattas av lagkrav kan ni välja den standard eller guide som tilltalar er. 

Hållbarhetsrapport från en industriverksamhet som jag arbetat med.

marknaDZon-hallbarhet-strukturerat-hallbarhetsarbete

Jag guidar er till hållbar tillväxt och träffsäker kommunikation!

Jag vet hur man 🚀 börjar från noll och med följande process hjälper jag er att ta det där första steget. Jag stöttar, men ni står för allt jobb, så att produkten är och förblir helt och hållet er. På vägen lär ni er, skapar nya insikter och sannolikt hittar en hel del pengar i befintliga eller nya affärer. Välkommen att utvecklas! 

marknaDZon-Diddi-Zuban
Rulla till toppen